5 horecatrends in 2019

Het jaar 2019 is al weer een tijdje bezig, maar toch ontstaan er nog steeds nieuwe trends in de horeca. In dit artikel bespreek ik met u de 5 belangrijkste horecatrends van 2019.

Invloeden uit Azië

Hoewel Aziatische gerechten als stoommandjes, dumplings en sushi tegenwoordig al niet meer weg te denken zijn van de menukaart zullen in de komende jaren de Aziatische invloeden alleen nog maar meer toenemen.

Doordat de Aziatische keuken veel verschillende stromingen herbergt ontstaan er zeer verrassende concepten. Invloeden uit de Chinese, Vietnamese, Thaise en Koreaanse keuken zorgen er momenteel voor dat Singapore, door de aanwezigheid van de zojuist genoemde keukens, uitgroeit tot dé melting pot van de Aziatische wereld.

Voor de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van de Aziatische keuken bent u daar dus aan het goede adres.

De bewuste levensstijl

Tegenwoordig is het hip om bewust te leven. Mensen die tot voorkort niks gaven om flora en fauna willen nu dat alles goed voor het milieu is. Wie slim is speelt hier dus op in. Zorg er dus voor dat er in uw keuken weinig wordt weggegooid (niet alleen goed voor het imago, maar bovendien ook voor eigen portemonnee), kies voor oplossingen die minder milieubelastend zijn en kies voor maaltijden die meer verantwoord zijn. Door uw onderneming op deze milieuvriendelijke manier te onderscheiden zult u waarschijnlijk een goede indruk maken op uw klanten

Digitaal

Alles wordt tegenwoordig alleen nog maar meer digitaal. U doet er goed aan om hier op in te spelen met uw horeca-onderneming. Zo kunt u uw menukaart digitaal publiceren of kunt u een app ontwikkelen waarmee een klant kan bestellen in uw restaurant.

Wijn klimaatkast

Wijn raakt tegenwoordig alleen nog maar meer ‘in’. Om ervoor te zorgen dat uw wijn altijd op goede temperatuur is kunt u een wijnkast aanschaffen. Een wijn klimaatkast zorgt ervoor dat u uw wijn kunt bewaren op een constante temperatuur. Zodoende is uw wijn altijd gereed om geserveerd te worden. U kunt een wijnkast los neerzetten, maar een wijnklimaatkast inbouw is ook een optie.

Voedsel delen

Gedeelte vreugd is dubbele vreugd. Veel klanten denken tegenwoordig ook zo over eten. Een plank volgooien met een breed scala aan etenswaren is dus iets wat zeker aanspreekt. De plank komt midden op de tafel en gezellig eet je met z’n allen (het liefst met de handen, want hoe meer zintuigen er geprikkeld worden hoe beter) van dezelfde plank.

Beleven

Ik benoemde het zojuist al, beleven. Hoe meer een klant ervaart, hoe blijer hij wordt. Zorg er dus voor dat de beleving voor uw klanten optimaal is. Het is begrijpelijk dat een ondernemer het lastig vindt om klanten persoonlijke aandacht te geven met de huidige personeelstekorten, maar toch is het goed om het te proberen.

Niet-alcoholisch

Voor mij persoonlijk onbegrijpelijk, maar er zijn mensen die een van oorsprong alcoholische versnapering momenteel wensen te drinken zonder alcoholpercentage. Doordat fabrikanten het naar eigen zeggen voor elkaar krijgen om de originele smaak van het drankje te behouden zonder dat er alcohol aan te pas komt worden deze drankjes aan de lopende band aangeschaft.